چرا برخی اوقات باید آزمایشات تکرار شود؟

در این خصوص لازم است توضیح داده شود که شایعترین علت خطا در آزمایشات مربوط به عدم رعایت شرایط قبل از نمونه گیری است .برای بدست امدن نتایج صحیح بعضا باید نمونه گیری در شرایط ناشتا یا غیر ناشتا انجام شود .سایر عوامل نیز می تواند روی نتایج اثر بگذارند مانند فعالیت فیزیکی،استرس ،داروها و…. لذا ازمایشگاه در صورت برخورد با یک نتیجه غیر طبیعی لازم میداند  تست روی همان نمونه اولیه که در اختیار دارد مجددا تست انجام دهد که باعث خواهد شد احتمالا تاریخ جواب به تاخیر افتد و یا علی رغم اینکه مراجعه کننده در نمونه گیری بیان کرده شرایط را رعایت کرده است به علت اهمیت موضوع  نیاز به نمونه گیری مجدد خواهد بود و این به نفع خود مراجعه کننده است و عدم پذیرش این مطلب توسط مراجعه کننده هیچ توجیهی ندارد .مضافا به اینکه تست انجام شده مجدد هیچ هزینه اضافی ندارد و ازمایشگاه با هزینه خود و در جهت حفظ کیفیت کار  و مشخص شدن تکلیف وی این تکرار را انجام میدهد علی رغم اینکه میداند خود انجام تست نوبت اول درست است شاید شرایط قبل از نمونه گیری رعایت نشده است .

ناشتا بودن از نظر آزمایشگاه به چه معنی است ؟

تعریف ناشتایی از نظر آزمایشگاه

وقتی به ازمایشگاه مراجعه میکنید از شما اغلب در نمونه گیری پرسیده میشود که ناشتا هستید یا نه ؟باید بدانید تصور افراد از کلمه ناشتا بودن با هم  وبا آزمایشگاه اغلب متفاوت است .برخی ها ناشتا بودن را این میدانند که صبحانه یا همان ناشتایی را خورده باشند و برخی تصور دارند که میزان کم خوردن هم جزو ناشتا بودن به حساب میاید . باید بدانید ناشتا بودن از نظر آزمایشگاه یعنی اینکه از زمان مشخصی از خوردن غذا ،اب میوه و چای خودداری کرده باشید .این زمان در اغلب آزمایشات ۱۱-۱۰ بوده اما برای مواردی که چربی خون برای شما درخواست شده باشد این زمان ۱۴-۱۲ ساعت می باشد . توجه داشته باشید در این مدت فقط مجاز به خوردن اب (ونه آب میوه )هستید .

چرا این آزمایشگاه از علائم رنگی و بالا و پایین برای پاسخ تست ها کمتر استفاده می کند؟

همچنان که در پرسش مربوط به تفسیر آزمایشات بیان شده است ،هر کسی قادر به این نیست که ازمایشات شما را بخوبی بررسی و تفسیر کند. پزشک شما با توجه به شرح حال وسابقه ایی که از شما در اختیار دارد می تواند اعداد بدست امده در نتایج را بررسی و نظر نهایی را بدهد .با این توضیح تنها با مشاهده میزان های نرمال که در جلوی تست شما ثبت شده به طور دقیق و کامل ،نمیتوان نظر قطعی را خصوصا در برخی تستهاداد .به همین دلیل یک جوابی که برای شما نرمال تلقی میشود شاید برای فرد دیگری با  سن و جنس دیگر غیر طبیعی باشد . لذا خصوصا اگر این علائم بالاو پایین در جواب ثبت شود وان هم با علائم رنگی باشد میتواند باعث نگرانی بی مورد در مراجعه کننده شود . به همین دلیل طبق قانون ابلاغی از امور محترم آزمایشگاه ها بکار بردن این  علامت های رنگی که جلب توجه کرده و باعث نگرانی بی مورد می شود ممنوع  می باشد .لذا این آزمایشگاه در خصوص جوابها سعی کرده با ثبت نرمالهای سنین مختلف و بدون بکار بردن علائم رنگی در خدمت مراجعین باشد .

چه کسی باید آزمایشات را تفسیر کند؟

تفسیر آزمایشات نیاز مند حداقل تحصیلات در رشته پزشکی (پزشکی عمومی ) است . یک پزشک است که با توجه به علم خود و شرح حالی که از بیمار  می گیرد و سابقه که از وی میداند بهترین فردی است که قادر به تفسیر آزمایش شما میباشد است .دانستن اعداد وارقام نوشته شده در جلوی جواب با توجه به اینکه مقادیر نرمال آزمایشات با سن و جنس و وضعیت قبلی میتواند متفاوت باشد ،جهت تفسیر آزمایش کافی نمی باشد .

هزینه آزمایشات چگونه محاسبه می شود؟

هر ساله با چندین ماه تاخیر!!!ارزش نسبی خدمات پزشکی توسط شورای عالی بیمه اعلام  میشود .برای هر خدمت در این کتاب تعرفه ،قیمتی بر اساس میزان k(کا) معین شده است . هر تست آزمایشگاهی هم در این کتاب یک قیمت خاص دارد که البته همیشه بر سر میزان این مبلغ مناقشه وجود دارد .هر خدمت (تست )یک قیمت دولتی و یک قیمت آزاد دارد .در بخش خصوصی  طبق تنظیمات که در سیستم پذیرش آزمایشگاه انجام شده به میزان ۳۰ درصد تعرفه دولتی  هر تست به اضافه تفاوت قیمت خصوصی و دولتی همان تست را سیستم محاسبه می کند .مجموع مبالغ هر تست اضافه میشود با یک کد پذیرش که در همه نسخ یکسان است . به این صورت مبلغ کل پرداختی مراجعه کننده مشخص میشود .

چرا آزمایشگاه سابقه و شرح حال از مراجعین می خواهد؟

اگر به ازمایشگاه مراجعه کرده باشید مشاهده کرده اید که مسئول پذیرش و هم خصوصا در نمونه گیری از سابقه بیماری شما میپرسد . برخی از مراجعین براین تصور هستند که طبق شنیده ها آزمایشگاه میخواهد طبق سابقه شما به شما جواب بدهد و خدایی ناکرده بدون انجام تست پاسخ آزمایشات را ثبت کند . این تصور و این نگاه کاملا غلط می باشد . اصولا وقتی تستی باید انجام شود آزمایشگاه باید بداند با چه نمونه ای مواجه است  و  در روش انجام کار و رقت های لازم و نیز دقت هایی که باید روی این نمونه انجام دهد موثر است .درست مانند مکانیکی که باید بداند چه پیچ یا مهرهاای را باید باز کند تا ابزار مورد نیاز همان مورد را بردارد. و اینکه بداند در صورت بدست امدن نتیجه غیر طبیعی مرحله بعد چه کاری را باید انجام دهد . خلاصه اینکه به نفع خود مراجعه کننده است که سابقه خود را با صداقت بیان کند و مطمئن باشد آزمایشگاه قصد خدایی ناکرده تقلب ندارد . دادن شرح حال درست از اتلاف وقت و احتمال تکرار نمونه گیری جلوگیری میکند  .

راهنمای دریافت جواب از طریق سایت

مراجعه کننده گرامی   در صورتیکه  در ساعات اداری ،نیاز به دریافت جواب با رایانه و یا موبایل  از طریق سایت    لازم است  با کلیک روی جوابدهی انلاین در سایت و مراجعه به بخش جوابدهی مراجعین با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور تنها در صورتیکه جواب تایید و امضا شده باشد و  تسویه کرده باشید میتوانید جواب ازمایش را از سایت دانلود نمایید . در صورتیکه نیاز به دریافت جواب از  شبکه اجتماعی  سروش و یا ایتا    دارید با پذیرش آزمایشگاه هماهنگی کنید تا این امکان را برای شما تنها در ساعات  فعالیت آزمایشگاه فراهم  کرده  و بتوانید پاسخ خود را دریافت کنید .