از خواص «زردچوبه» برای بدن تا «آب کله‌پاچه» برای استخوان

 

از خواص «زردچوبه» برای بدن تا «آب کله‌پاچه» برای استخوان

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در واکنش به برخی ادعای مطرح‌شده مبنی بر مضر بودن شیر برای استحکام استخوان‌ها و مباحثی که هرازگاهی درباره مفید یا مضر بودن نوعی غذا و ماده غذایی در پیشگیری یا درمان بیماری‌ها مطرح می‌شود، گفت: اظهار نظر بدون تخصص کافی یا نسنجیده، می‌تواند ایجاد بی‌اطمینانی نسبت به تخصصی که فرد به‌واسطه آن سخن گفته است را سبب شود.

به گزارش وبدا، به نقل از ایسنا، دکتر «علیرضا عباسیان»، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر مضر بودن شیر برای استخوان‌ها در رسانه ملی، با بیان اینکه اظهار نظر بدون تخصص کافی یا نسنجیده، مشکلی است که در مباحث تخصصی همچون طب ایرانی بارها مشاهده شده است، بر مستند به شواهد بودن هرگونه اظهار نظری، تاکید کرد و گفت: اگر بدون داشتن شواهد و دلایل کافی اظهار نظری مطرح شده و سپس شواهدی ضد آن ادعا یا اظهار نظر به‌وجود آید، علاوه‌بر آسیب‌رساندن به شخصیت فردی که بدون مدرک اظهار نظر کرده، می‌تواند بی‌اطمینانی نسبت به تخصصی که فرد به‌واسطه آن سخن گفته است را نیز سبب شود.

وی افزود: حتی یک پزشک متخصص از سایر تخصص‌ها هم مجاز به اظهار نظر عمومی و کارشناسی در رشته تخصصی طب سنتی ایرانی نیست، زیرا اطلاعات کافی از این علم را ندارد، همان‌طور که یک متخصص طب سنتی ایرانی هم نمی‌تواند و نباید مثلا درباره رشته تخصصی رادیولوژی نظر کارشناسی برای عموم مردم دهد.

معضل اظهارات غیر کارشناسی در طب ایرانی

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تاکید کرد: قرار نیست اگر فردی در رشته پزشکی بسیار موفق بود، مجاز باشد در دیگر امور، مثلا سیاست یا اقتصاد هم اظهار نظر کند، بلکه دامنه اظهار نظر باید محدود به تخصص و مستند بر شواهد باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رسانه‌ها نیز باید تحقیق کنند که آیا فردی که قرار است از یک تریبون رسمی با مردم سخن بگوید، صلاحیت کافی و تخصص صحبت پیرامون موضوع مصاحبه را دارد یا خیر؟

پیشگیری زردچوبه از سرطان و ام.اس؛ آری یا خیر؟

عباسیان با بیان اینکه در طب ایرانی نیز مانند دیگر تخصص‌های پزشکی، تئوری‌پردازی پیرامون موضوعات وجود دارد و از این رو است این تئوری که غذاهای خاص می‌توانند برخی بیماری‌ها را درمان کنند، مطرح می‌شود، گفت: مثلا برخی معتقدند زردچوبه آنتی‌اکسیدان بالایی دارد که برای بدن مفید است و می‌تواند سبب جلوگیری از بروز سرطان‌ها، بیماری ام.اس و دیگر بیماریها شود که ذکر این تئوری‌ها بی‌پایه نبوده و بر اساس شواهد است، اما باید به شکل عملی هم امتحان شود.

وی افزود: درخصوص این مثال، پس از انجام تحقیقات گسترده مشخص شد با وجود اینکه زردچوبه منبع غنی آنتی‌اکسیدان است، ولی بدن باید بتواند از ماده غذایی توصیه‌شده آن چیزی را که مد نظر متخصصین است، استخراج کند که با انجام تحقیقات مشخص شد بدن انسان قابلیت جذب آنتی‌اکسیدان زردچوبه را ندارد.

نقش شیر در استحکام استخوان‌ها

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درخصوص ادعای مطرح‌شده در روزهای اخیر درخصوص شیر و آب کله‌پاچه نیز بر لزوم وجود چنین شرایطی و امتحان عملی این ادعا تاکید کرد و گفت: از نظر منطقی، هم در شیر و هم در آب کله‌پاچه کلسیم وجود دارد، اما اینکه خواص آب کله‌پاچه بیش از شیر است یا خیر، باید بر سطح وسیعی از مردم امتحان شود تا ببینیم تراکم استخوان با مصرف مدت مشخصی از آب کله‌پاچه تغییر می‌کند یا خیر.

وی افزود: تاکنون اینکه شیر منبع ذخیره‌ای کلسیمی بدن است، بدیهی در نظر گرفته می‌شده، اما امروزه در دنیا برخی شبهات نسبت به این موضوع به وجود آمده و در وهله اول بر اساس آمار مشاهده کرده‌اند که زنان کانادایی علی‌رغم آنکه پرمصرف‌ترین زنان دنیا در حوزه لبنیات هستند، اما از تراکم استخوانی بسیار بالا و مورد انتظار برخوردار نبوده‌اند و از طرفی هم مشخص شده که در بسیاری از نقاط فقیرنشین دنیا که شیر مصرف نمی‌کنند و یا سرانه مصرفشان در این زمینه پایین است، مردمانی با تراکم استخوانی بالا زندگی می‌کنند.

عباسیان، وزن گذاشتن بر استخوان را مهم‌ترین عامل برای افزایش تراکم استخوان در حال حاضر دانست و ادامه داد: اینکه تراکم استخوانی بالا در برخی جوامع فقیر دیده می‌شود، به‌دلیل برداشتن بار با وزن‌های قابل توجه بوده است و با وزن‌گذاری بر استخوان، به‌تدریج شاهد محکم‌شدن آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وزن‌گذاری بر استخوان از کودکی و داشتن فعالیت بدنی مناسب در تمام ادوار زندگی، مهم‌تر از بحث مصرف کلسیم در افزایش تراکم استخوانی است، تاکید کرد: ذکر این نکات به‌هیچ‌عنوان به‌معنای توصیه برای پرهیز از مصرف شیر نیست، بلکه از موارد موثری است که در استحکام استخوان‌ها نقش دارند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شیر یکی از منابع مهم تامین کلسیم در بدن است، گفت: به‌جز شیر، منابع دیگری مانند برخی غلات، آجیل‌ها، میوه‌ها و … نیز در تامین کلسیم بدن نقش دارند و توصیه جدی و اصلی ما به مردم این است که «پرهیز برای انسان سالم مانند ناپرهیزی برای انسان بیمار است».

وی افزود: یعنی انسان سالم باید از همه خوراکی‌ها بخورد، در عین حالی که در خوردن هیچ‌چیزی افراط یا تفریط نمی‌کند و برای رساندن کلسیم به بدن نیز مصرف لبنیات باید به‌تدریج افزایش یابد.

  •  گروه خبری : آخرین اخبار
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *